Hoe gingen we vroeger met ons geld om? Hoe hielden we toen grip op onze inkomsten en – meer nog – op onze uitgaven? En hoe doen we dat nu? Dat is het onderwerp van de 6-delige televisieserie Kasboekje van Nederland. De NTR zendt Kasboekje van Nederland vanaf woensdag 28 maart uit.

In de afgelopen honderd jaar is er meer veranderd dan ooit, ook in de manier waarop huishoudens hun financiën beheren. Vroeger kwam het geld aan het einde van de week in een loonzakje binnen, in deze eeuw gaat het er vaak uit zonder dat we het ooit echt in onze handen hebben gehad.

Het hele leven was bij ons thuis gebaseerd op zuinigheid. We hadden geen portemonnee nodig want er was geen geld.

Voor de Tweede Wereldoorlog deden mensen hun boodschappen vaak op rekening. Vanaf de jaren vijftig kregen huishoudens meer te besteden en kregen de banken belangstelling voor de huishoudens die voor het eerst geld overhielden aan het einde van de maand. Wat betekende dat voor de maatschappij? Welke effecten hadden automatisering en digitalisering op onze geldzaken? En wat veranderde er na invoering van de AOW? Hoe leerden kinderen vroeger met geld omgaan? Waar liep je tegenaan als je als jongere op jezelf wilde gaan wonen? Hoe gaat dat nu?

Uitzendingen

In elke aflevering verbinden de makers één centraal thema met de actualiteit. Via persoonlijke verhalen, bewaard gebleven kasboekjes en aansprekende archiefbeelden zien we hoe vroeger én nu huishoudens betalen, sparen, lenen en verzekeren. Eric Smit presenteert Kasboekje van Nederland. Hij is journalist en hoofdredacteur van het journalistieke platform Follow the Money. Kasboekje van Nederland is vanaf woensdag 28 maart wekelijks te zien op NPO 2 om 20.45 uur.

Humanitas Raalte heeft de banden met het kringloopbedrijf 2Switch aangehaald. Deelnemers van Humanitas komen al regelmatig bij 2Switch maar er waren op organisatorisch niveau nog geen contacten. Daarom is onze coördinator, mevr. Renée Dijs, met mevr. Sandy Tibben van 2Switch om de tafel gaan zitten om te zien hoe beide organisaties elkaar kunnen helpen. Wellicht kunnen onze deelnemers daar in de toekomst hun voordeel mee doen.

2Switch is van maandag t/m zaterdag geopend. Elke dag van 10:00 tot 18:00 uur behalve zaterdag dan tot 17:00 uur.

2Switch is te bereiken op Heesweg 22, 8102 HJ Raalte en telefonisch bereikbaar op 0900-0205

Humanitas Raalte helpt mensen die een extra steuntje kunnen gebruiken bij het regelen van hun geldzaken. De vrijwilligers van de thuisadministratie kunnen samen met jou kijken naar de financiële situatie met als doel de schulden te inventariseren. Dus als je het overzicht een beetje kwijt bent helpen onze vrijwilligers je weer op weg.

Voor sommigen zijn er speciale regelingen als aanvulling op het inkomen of als ondersteuning in specifieke situaties mogelijk. Onze vrijwilligers helpen bij het aanvragen van uitkeringen, vrijstellingen en aanvulling van het inkomen. Denk hierbij aan huurtoeslag, zorgtoeslag, kind gebonden budget, kinderopvang toeslag, bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belasting en bijvoorbeeld belastingaangifte.

Voor de hulp bij schulden kun je je aanmelden bij de gemeente met een digitaal aanmeldingsformulier. Na aanmelding ontvang je een uitnodiging van de gemeente voor een gesprek waar wordt bepaald welke hulp het beste bij jou past. Er wordt gekeken of je de schulden zelf op kunt lossen. Lukt dit niet? Dan biedt de GKB (gemeentelijke Kredietbank) vaak een uitkomst in de vorm van een regeling.

Problemen met jouw financiën? Twijfel niet en kom eens langs bij Humanitas. Medewerkers van Humanitas kunnen samen met jou kijken voor welke regeling je eventueel in aanmerking komt. Voor informatie en advies kan je iedere dinsdag tussen 9:00 en 12:00 uur
terecht op het wekelijkse inloopspreekuur in buurtcentrum De Buut, Zwanenwoerd 1a in Raalte. Ook kun je een mail sturen naar onze vrijwilligers: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Bekijk voor meer informatie onze website, humanitasraalte.nl. Maak je liever telefonisch een afspraak bel dan 06-48161070. Onze vrijwilligers helpen je graag.

1 huishouden, 1 team, 1 plan, 1 regisseur: Volgens dit uitgangspunt werkt de gemeente Raalte inmiddels een jaar samen met haar partners in het sociaal domein. Vanaf 13 december zijn ook afspraken met de 25 gecontracteerde Wmo-aanbieders gemaakt. Elke partner bekrachtigde dit door zijn eigen puzzelstuk toe te voegen aan de Kr8 van Raalte legpuzzel.

Wat is Kr8 van Raalte?

In de Kr8 van Raalte is één ding belangrijk: iedereen kan mee doen in de samenleving.

Hierbij kijken we verder dan de korte termijn, want goede hulp gaat verder dan een oplossing voor dit moment. Onbeperkt deel uitmaken van de samenleving, dat is het doel!

Dit is de basis voor het beleid in het sociaal domein van de gemeente Raalte en dus ook voor de Kr8 van Raalte samenwerking.

Hoe werkt de samenwerking binnen de Kr8 van Raalte?

Wanneer iemand een probleem heeft en er zelf niet uitkomt, kan hij aankloppen bij de Kr8 van Raalte. Met de Kr8 van Raalte krijgt iemand de goede ondersteuning doordat:

  • iedereen die bij de ondersteuning betrokken is, samenwerkt in 1 plan;
  • dit plan door (of met) de inwoner zelf is gemaakt: hij heeft zelf (zo mogelijk) regie over zijn eigen leven en formuleert zelf de doelen die hij wil bereiken;
  • de inwoner zijn verhaal niet steeds opnieuw hoeft te doen;
  • er gezocht wordt naar maatwerk en creatieve oplossingen;
  • de inwoner en zijn sociale netwerk daar zelf ook een bijdrage aan leveren;
  • de inwoner 1 aanspreekpunt heeft voor coördinatie van de ondersteuning als er meerdere betrokkenen zijn.

Wie werken samen in Kr8 van Raalte?

In de Kr8 van Raalte werken als kernpartners samen: de gemeente, De Kern, MEE, Vriendendiensten, Evenmens informele zorg, Carinova mantelzorgondersteuning, Humanitas, Vluchtelingenwerk, WijZ welzijn, S1 wijkverpleegkundigen.

Omdat samenwerking in 1 plan betekent dat er persoonsgegevens gedeeld worden, is er ook een privacyregeling Kr8 samenwerking gemaakt. 

Ook met de partners in de domeinen jeugd, zorg & veiligheid, participatie én met de huisartsen en wijkverpleegkundigen zijn afspraken gemaakt over de Kr8 samenwerking. 

Nu ook de Wmo-aanbieders meedoen in de Kr8 samenwerking, wordt de Kr8 van Raalte nog verder en beter ingevoerd in de samenleving in Raalte. Zo wordt er met en voor inwoners nog beter samengewerkt in 1 plan.

Zomaar een dinsdagmorgen.

Eenmaal in de 2 weken draai ik mee op het spreekuur van Humanitas in Raalte.
Om 5 voor half negen stap ik op mijn fiets en aangekomen bij de Buut zie ik dat de eerste deelnemers al in de wachtkamer zitten. Daarna begroet ik al mijn collega vrijwilligers, die al druk in de weer zijn met het opruimen van de post en het verwerken van de plastic hoezen in de mappen.

Voordat er om 9 uur wordt begonnen, drinken we eerst koffie en thee en worden er allerlei nieuwtjes uitgewisseld. Uiteindelijk geeft Annie aan wie waar gaat zitten en met wie. Ik zit altijd in één van de spreekkamers, veelal met Ben of Marja. We krijgen dan ook dit keer weer een agenda mee en zien al enkele bekende namen voorbij komen.

Het is nu de tijd van de kwijtscheldingen Gemeentelijke Belastingen en GBLT. Alle deelnemers is op het hart gedrukt alle stukken die wij nodig hebben wel mee te nemen, anders kunnen ze niet worden geholpen. Dit heeft ook met de strakke planning in de agenda te maken. En het heeft geholpen, want bijna iedereen heeft alles bij zich. Soms moet één van ons even naar Annie, als het ons niet helemaal duidelijk is wat precies de bedoeling is. Het blijft verbazingwekkend te merken dat zij altijd weet waar het over gaat.
Wat ook opvalt, is dat de wachtkamer goed volgelopen is en dat het een gezellige bedoeling is geworden. De koffie en thee wordt er goed verzorgd door de koffiedames, die ons overigens ook niet vergeten.

De tijd vliegt en het is dan ook zo weer 12 uur. Nadat alles is opgeruimd gaan we nog even bij elkaar zitten om de ochtend door te nemen.
Zo rond kwart voor 1 pakt iedereen zijn spullen en vertrekt met een voldaan gevoel weer huiswaarts.

Tot het volgende spreekuur!

Over ons

Heb jij het gevoel dat je op financieel gebied wel wat extra hulp kan gebruiken? Twijfel dan niet en kom eens lang bij Humanitas Raalte voor informatie of advies. Wij zijn gevestigd in buurtcentrum De Buut, Zwanenwoerd 1a in Raalte en hebben iedere dinsdag inloopspreekuur van 9.00 – 12.00 uur. Andere dagen op afspraak. Wij helpen je graag!
Zwanenwoerd 1 a 8102 BE Raalte
Let op! “Ingang De Blekstraat”
06 48161070
info@humanitasraalte.nl

Stuur ons een email







Created by